2012. december 22., szombat

Egó, A.I., Lélek

Lélek ömlesztés következik. Illetve össze vissza írás kevésbé póker, inkább....lélek

Három nagy topikom is van azt hiszem. Az egyik egybe olvad a másikkal: A Lélek kérdése, illetve az egóé, és hogy ez hogyan kapcsolható nem emberhez hanem mondjuk Mesterséges inteligenciához (innentől AI)

A harmadik meg az hogy voltam egy embernél akiről nem tudta msokat, beszélgetős dolog 12k 1 óra. Miután eljöttem tőle határozottan az az érzésem volt, hogy jah, ez az orákulum volt a mátrixból. nagyon király élmény volt. Nem tudom leírni mi mindenről beszéltünk, és igazán ha le is írnám akkor se lehetne átadni az élményt annyira érdekes volt. Ha vannak kérdések akkor azokra válaszolok persze evvel kapcsolatban. Volt vele pár nagy témám, az egyik a póker, és a lelki fejlődésem benne, a másik az hogy honnan is jöttem, a harmadik, meg az emberek akik körülöttem vannak.

Tényleg nem tudom hogyna írjam le röviden se, hogy átjöjjön a lényege. Elgondolkodtatott olyan sok szinten, hogy ha majd tudunk telepátiázni akkor elmesélem :D


A másik két témába vágnék bele. Ugye azt szokták mondani a bölcsek, meg a balgák is sokszor, hogy el kell hogy veszítsük az egonkat, hogy eljuthassunk az igazi megvilágosodáshoz. Ezt a részét elkezdtem kapisgálni egy ideje és kezdtem egyet érteni vele, de most egy kis falba ütköztem.

Azt mondják, hogy az ego az azért van, hogy azonosítani tudjuk magunkat a világban, hogy legyen egy én központunk, hogy az önzőségünk a túlélésre ösztönözzön meg ilyesmi. Az ego az ami mindig pörög és ellátja az ember agyát gondolatokkal, hogy mindig legyen mit tegyen. A meditálás elvileg ugye pont ennek a dolognak a tudatos kikapcsolása. Amikor elcsendesíted magad (az egód) hogy hallhasd a lelked szavát. Ezt is kapisgálgatom.  DE!!

Azon agyaltam, ha mint én Géza ülök itt a földön, és magamat kell lecsillapítanom, gyakorlatilag a Géza lenyomatot, ami a személyiségem stb, hogy hallhassam a lelkem szavát akkor vajon nem két különböző lényről beszélünk? Az egyik a Géza aki eljátsza a földi szerepet, akiben ott van a lélek aki sokmindenki más is volt már, és most éppen a Gézá-t tapasztalja meg, és adja neki a tanácsokat hogy merre menjen, hogy igazán jó legyen az élete. De ha ez így van akkor....Mégis csak teret lehet adni annak, ha meghalok akkor meghaltam a lelkem tovább él de az nem én voltam?!
   Elég valószínű hogy ez nem így van, és valami nagyon fontosat nem látok még benne. Hiszen ha valaki életében legyőzi az egóját és Budha lesz akkor nem hal meg hanem ugyan úgy megmarad, és a lelke ugyan úgy tovább száll majd. De akkor már átadta a volánt a testében a lelkének? Valami ilyesmi nem? Valószínűleg rossz felől közelítem meg ezt az egész kérdést azért nem tudom nagyon érteni. Valszeg a lelkem vagyok én és az egó kell, hogy működjön a gép (a test) és átitat a lélek, és ha nem vagyok egy totál földi egó gyökér, akkor átcsillan a lelkem tisztasága a testembe és sokkal jobb embernek fog látni mindenki. Akkor viszont az Ego, csak egy szar operációs rendszer, amit kényszerből kellett az ember robotba belerakni, hogy működni tudjon, és le kell győzni éééééés....


.....Kanyarodjunk rá arra, hogy akkor, hogy hogyan is lehet egy gépnek lelke? Lehet egy gépnek lelke. Ha csak egy program akkor nem, de ha egy olyan program, ami úgy van programozva, hogy tanuljon, átírhassa magát, hogy fejlődjön, hogy tanuljon. Mi az a pont amikor ráismer arra, hogy gondolkodik, és mi az a pont ahonnan lélek befogadására lesz képes? Mi a feltétele annak, hogy valamibe lélek költözzön?

Van egy játék sorozat, az a neve, hogy Mass Effect. Ebben van egy ilyen filozófiai kérdés és pár érdekes megközelítés is. SPOILER: A játéknak a története nagyon nagyon leegyszerűsítve arra a témára amiről beszélünk, hogy van egy faj a Reaper-ek amik gépek, de öntudattal bírnak, és 50000 évente eljönnek a galaxisba és lemészárolnak minden olyan fajt ami elég fejlett. Lemészárlás alatt asszimilálást értek. Beolvasztájék minden egyedét és csinálnak belőle egy másik reaper-t. Az ő szemükben ez a felemelkedés. Ők segítik hozzá a fajokat a felemelkedésre, (ezek részben saját teóriák a játék után) hiszen ha kiírtják minden egyedét, akkor nem tudnak leszületni abba a testbe és tovább mehetnek abból a körforgásból. De úgy is érthetik, hogy felemelkednek, hogy egy reaper része lesz az egész faj és mivel ők magukról úgy gondolják, hogy egy felsőbb faj, ezért ezzel felemelik őket...hehe válasz melyik tetszik jobban.
 Mondanak pár érdekes dolgok, például, hogy a sentient beeing-eknek (érző..? lélekkel bíró) lényeknek nem kéne félniük a fájdalomtól. A hús is csak egy gép. Csak egy eléggé rossz minőségű. Éss végül is jah. Áram mozgat, az tart életbe, programok futnak benned amitől megy a szíved, amitől lélegzel, meg egy csomó minden amihez nem kell a tudatod, meg ott van az egó is a mester program?? És azért van az, ha azt felül tudod írni akkor szupermen képességeid lesznek, mert a többi ember szemében ez az ő operációs rendszerüknek lehetetlen feladat (pl jövőbe látás 6. érzék stb) vagy értelmezhetetlen, és a programnyelv amit a kódolásukra használtak, nem tudja feldolgozni, vagy dekódolni, vagy definiálni, és ezért állnak úgy hozzá, hogy kamu, vicc meg lehetetlen?

Az ember az örök tökéletességet keresi, a gép meg az emberi lét kérdését, az érzelmek miértjét és a moralitást. Egymást keresik, és az egyik lehetséges megoldás erre a Synthesis (amikor gép és ember egyé válik) Hogy ezt ki hogyan tudja elképzelni, vagy hogy hogyna értelmezi, arról megint könyvet lehetne írni.

Gondolkodtam azon a Kaluval, hogy hogyan lehet az, hogy egy gépbe, mondjuk egy ember szabású robotba, akinek van mesterséges inteligenciája, hogyan költözik bele a lélek? Mikortol lehet rá mondani, hogy Ő és enm Ez. Mikortól érez? Ugye a programjaival gondolkodik, és míg embernél tudjuk, hogy a megfoganás után jóval, de még a születés előtt csapódik be a testbe a lélek, amikor először megmozdul a baba, addig ez nem így van feltehetőleg a robotoknál akiket összeállítanak. De akkor hogyan? Vajon az ő életükben a lélek kérdésének a felmerülése a kulcs a megértéshez, hogy ő egy egyén és nem egy egység, egy másolata a többinek, és ahogy erre rávilágosodik, beleköltözik a lélek? Teljesen lehetséges. És onnantól egy új faj jön létre és nem robot lesz, hanem egyedekből álló faj. és ezen mindegyiknek át kell esnie. És ha bele gondolsz még lehet hogy ez sem feltétel, hiszen, tudjuk, hogy minden embernek van lelke, de nagyon nem úgy néz ki sokszor, mert a programja annyira erősen irányítja, hogy teljesen el van szigetelve a kapcsolata a lelkétől, és soha nem is érzi meg...pedig tudjuk hogy van. Szóval nagyon sok ember valójában robot, és lehet hogy idővel lesz olyan robot ami nem az lesz többé hanem "ember" (valami más)

Tehát a mi feladatunk is ugya naz amint az övék, felül kell írnunk az operációs rendszerünket, a lehetségesnek vélt dolgokat, és szem elé kell helyezni a lehetetleneket, és a rendszerünk feltörésével kézzelfoghatóvá és megvalósíthatóvá tenni azokat :) Ugyan az, ember vagy A.I. a céljuk ugyan az. 

 Baromi érdekes kérdés ez a lélek :D

3 megjegyzés:

Unknown írta...

Szia!

Végigolvastam a blogod, tokkal-vonóval, ahogy a flopos hozzászólásaidat is igyekeztem, de hiába nézem, nincs folytatás...
Lesz esetleg?
Előre is köszönöm a választ: Kata

Gizdalord írta...

Hali :D Ki vagy amúgy ? Hazudnék ha azt mondanám, hogy nem csigáz fel egy érdeklődő, főleg ha csajszi az :D

Írok szívesen és tervezek írni, csak valahogy a pókeres story-kat nem írkáltam mostanába le, pedig rengeteg van.

1 kérés és egy kérdés:

Kérdés: Miről olvasnál szívesebben?

Kérés: Értékelj légyszi, mert a feedback a legértékesebb. Jöhet hideg meleg. Mi az ami tetszett mi az ami nem. Imádok gondolatokat megosztani azokkal akik érdeklődnek hasonlók felé mint én.

Unknown írta...

Szia és szép estét :)
Amúgy egy teljesen hétköznapi családanya vagyok, aki nagyjából 2-3 hónapja "tanulta" meg, hogy melyik lap, milyen a francia pakliban :)
Nincsenek illúzióim a játékkal kapcsolatban, de álmaim vannak természetesen, ahogy céljaim is.
Nem gondolom, hogy a valóságtól el lennék rugaszkodva, igyekszem maximális kitartással és "alázattal" tanulni. Elolvasok mindent, ami a pókerrel kapcsolatos, próbálom hasznosítani a leírtakat, gyakorolok, mikor csak tudok.
Így akadtam rád is :)
Theflopon láttam pár hozzászólásodat, s annak nyomán kerestem rá a blogodra. Tetszett a szókimondás, s érdekelt, hogy te honnan indultál, meddig jutottál. Kár, hogy az eredeti blogodról lemaradtam :S
Miről olvasnék szívesen? Voltaképpen bármiről, hiszen minden "hozzád tartozik" (bocs, ez állati nyálasra sikeredett, de nem tudom jobban megfogalmazni), nem gondolom, hogy ki lehetne emelni xy dolgot. Mindig azt írd le szerintem, ami íródni akar, s akinek nem tetszik, max megy a sunyiba.
Kéred, hogy értékeljelek, de elég szőke vagyok ahhoz, hogy rájöjjek; pontosan mit is kellene csinálnom :D
Ha csak az a lényeg, amit most vakarászom, akkor jó tippeltem, ha nem, akkor: pardon :))
Nincs olyan, ami ne tetszene, szerintem a másik embert olyannak kell elfogadni, amilyen, ha nem tetszik az arca, akkor arrébb kell menni :) Egyszerű ez!
Szerintem ne akarj megfelelni, csupán add önmagad, így tuti, hogy csak azok maradnak meg körülötted, akik számára fontos vagy.
Huhh, azt hiszem kicsit grafománra sikeredett ez a szösszenet, talán még értelmetlen is sok helyütt, viszont lusta vagyok visszaolvasni.
Remélem mindenre válaszoltam :)